Tips Mengatasi Tabiat Susah Tidur Malam

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera, Di pagi yang indah ini MK nak kongsikan tips dan penyebab yang buat korang semua susah nak tidur malam dan berjaga dengan smartphone korang. Hehehe..saje update pepagi..fresh katenye.. ermm ape lagi ? Jom kita baca !


Penyebab dan Cara Mengatasi Susah Tidur Malam

Apakah anda sering mengalami susah tidur di malam hari? Jika ya, bukan hanya anda yang sering mengalami hal ini. Penyakit susah tidur atau yang lebih dikenal dengan insomnia ini sering dialami oleh banyak orang dengan berbagai penyebab susah tidur. Akibat susah tidur biasanya menyebabkan seseorang menjadi kurang tidur dan nampak kurang sehat. Bagaimana cara mengatasi susah tidur malam?

Ada baiknya kita ketahui terlebih dahulu penyebab susah tidur malam itu terjadi. Seseorang yang tidur dengan waktu tidur yang cukup cenderung lebih sehat. Sebaliknya, seseorang yang kurang jumlah jam tidurnya biasanya cenderung kurang sehat. Wajah dan mata akan terlihat tidak segar. Maka dari itu, usahakan tidur anda cukup dan hindari susah tidur di malam hari.

Penyebab susah tidur diantaranya disebabkan :
  • Tahap stress yang terlampau.
  • Susah tidur malam akibat suasana sepi, terlampau bising dan fikiran yang melayang.
  • Mempunyai penyakit seperti asma, kekerapan membuang air kecil dan sebagainya.
  • Sering mengamalkan minuman yang berkafein tinggi atau menonton filem seram.
  • Aturan makanan yang tidak teratur sehingga menyebabkan kelaparan pada waktu tidur.

Cara menghindari susah tidur:
  1. Langkah pertama yang perlu kita lakukan ialah ? dah semestinya kena cari penyebabnya.
  2. Jika berpunca dari tahap stress yang melampau, seharusnya korang perlua selesaikan masalah seperti melakukan aktiviti yang sihat contohnya macam pergi bersenam di gym. Dapat setengah jam atau senaman ringan di rumah pun dah memadai. Apabila kita bersenaman ringan, ia dapat membantu daya fizikal dan mental kita untuk mengurangi tahap stress kita.
  3. Jikalau daripada susah tidur akibat suasana yang tertentu, fikirkan cara alternatif yang baik untuk mengelakkan dari suasana sepi contohnya, panggil rakan-rakan anda atau lakukan suasana persekitaran menjadi tidak sunyi agar dapat melegakan perasaan anda.
  4. Jika berpunca daripada penyakit, seharusnya berjumpa dengan doktor secepat mungkin untuk mengelakkan daripada kesakitan yang berpanjangan ketika tidur yang boleh menyebabkan ketidakselesaan sewaktu tidur.
  5. Kurangkan amalan minum air minuman yang berkafein. Ini kerana kafein adalah untuk menghindari diri kita untuk tidak mudah memejamkan mata atau menyebabkan adrenalin kita meningkat lalu menyebabkan proses tidur kita terganggu.
  6. Hindari amalan makan sebelum tidur. Ia adalah untuk mengawal proses pemakanan yang tidak seimbang untuk menjaga prestasi tidur yang elok dan efektif. Ia juga dapat menjaga proses keseimbangan pemakanan anda juga.
Jadi itu sahaja yang MK rasa berkesan. Buat pendek-pendek jer..senang kan nak baca ? kalau nak share pun boleh ajee..click button di bawah dan sharee ! hehehehe semoga membantu anda yepp ! Bye2~
Previous
Next Post »

5 comments

Write comments
Abe Nick
AUTHOR
31 May 2016 at 10:09 delete

terima kasih ermm boleh cuba nie

Reply
avatar
Rehan Who
AUTHOR
12 June 2016 at 23:33 delete

Bagus tips ni. Nanti rehan cuba :D

Reply
avatar
13 June 2016 at 00:47 delete

alright..selamat mencuba :)

Reply
avatar
umie yana
AUTHOR
13 June 2016 at 09:14 delete

Kadang-kadang umie pun ada masalah nak tidur malam jugak.. last2 baca novel..hehe..
done follow back :D

Reply
avatar